نتایج جدید‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم روسیه بر سر این موضوع که پوتین را برای پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کنند، متفق‌القول هستند.

نظرسنجی؛ مردم روسیه همچنان از مواضع پوتین در جنگ اوکراین حمایت می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل شرکت زرتاج، نظرسنجی‌های جدید می‌دهد که اکثریت مردم روسیه همچنان به «ولادیمیر پوتین» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور علاقه‌مند هستند و از مواضع جنگی وی در اوکراین نیز به شدت حمایت‌ می‌کنند.

به گزارش «یو‌اس نیوز» نزدیک به دو سوم از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی یعنی حدود ۶۵ درصد عنوان کرده‌اند که از پیشنهاد ریاست‌جمهوری مجدد پوتین برای پنجمین دوره در انتخابات ماه مارس در این کشور حمایت می‌کنند، از این میزان ۵۳ درصد هم «به شدت» نامزدی وی را تایید می‌کنند. ضمن اینکه ۶۶ درصد دیگر از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی گفته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو قطعا به جای نامزد دیگری، به پوتین رای خواهند داد.

نظرسنجی مذکور توسط موسسه افکار سنجی «NORC» در ماه نوامبر انجام گرفته است. به دنبال اصلاحات قانون اساسی که از سوی قانونگذاران و رای دهندگان روسیه تصویب شده است، پوتین می‌تواند تا سال ۲۰۳۶ یا برای دو دوره دیگر در قدرت بماند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، از تداوم جنگ تقریبا دو ساله روسیه در اوکراین هم حمایت کرده‌اند. چهل و پنج درصد از آنها گفته‌اند قویا از این درگیری حمایت می‌کنند و ۱۸ درصد هم گفته‌اند «تا حدودی» از این جنگ حمایت می‌کنند و دلیل اصلی چنین حمایتی را «دفاع از کشورشان در برابر ایالات متحده و ناتو» دانسته‌اند.

جالب است که حدود ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با این دیدگاه موافق بودند که درگیری با اوکراین نشان‌دهنده یک «مبارزه تمدنی» بین روسیه و غرب است.

در نظرسنجی جدید اقدامات پوتین در عرصه سیاست‌ خارجی هم با محبوبیت زیادی همراه بوده است، طوری که ۵۰ درصد از مردم روسیه به شدت از سیاست خارجی دولت وی حمایت می‌کنند و ۳۷ درصدشان هم همین مواضع را برای سیاست‌های داخلی او عنوان کرده‌اند.

جدا از حمایت گسترده پوتین در بین مردم روسیه حدود ۳۴ درصد از مردم این کشور نگران هستند که مبادا درگیری روسیه با اوکراین به درگیری مستقیم کشورشان با ناتو تبدیل شود. ۴۳ درصد دیگر هم نگران تهدید ناشی از یک جنگ هسته‌ای در شرایط کنونی هستند.

این اولین بار نیست که موسسه افکارسنجی «NORC» از روس‌ها در مورد پوتین نظر سنجی می‌کند، پیشتر هم در سال ۲۰۱۴ نظرسنجی انجام گرفته شده از سوی این موسسه نشان داد که پوتین در سومین دوره ریاست‌جمهوری خود دارای محبوبیت ۸۱ درصدی بین مردم روسیه است. موردی که پس از الحاق کریمه به روسیه از اوکراین انجام شد.

پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید